dinsdag 2 november 2010

Tarantula

Na een koude nacht bij het op staan een strak blauwe hemel wat een hele dag zo is gebleven.Wederom om 8 uur gaan rijden na het ruimen van de hut maar dit keer zonder ontbijt.... Gevieren gisteren er niet aan gedacht dat we brood moesten halen.
Het eerste deel van de route was een stuk highway welke we na een km of 25 zijn afgereden om te gaan ontbijten.... Aan de highway staan ruim van te voren borden over Food....lodge en shop mogelijkheden die er zijn bij de volgende afslag.
We reden de boulevard op met een veelheid aan fastfood bedrijven waarbij onze keus viel op Starbucks... Koffie met een stuk Pumkin bread had mijn voorkeur boven bv. een hamburger of kipnuggets als ontbijt bij de Mac.
Om negen uur is het al flink druk bij de fastfood bedrijven en aanschuiven in de rij.
Na het ontbijt nog een kleine 25km gereden alvorens af te slaan naar National park Kasha Katuwe Tent Rocks
In het park zijn unieke kegelvormige rotsformaties, de Tent Rocks. De rotsen zijn ontstaan doordat hier, 6 tot 7 miljoen jaar geleden, als gevolg van een aantal vulkanische erupties dikke lagen as en puimsteen terecht zijn gekomen.

In het park aan gekomen zijn we een trail gaan lopen onder ideale omstandigheden...Een fel schijnend zonnetje bij een strak blauw hemeldek.
Beren zoals in Yosemite kwamen we niet tegen tijdens onze wandeling maar ook dit een andere wereldburger waar we ook respect voor opbrachten en op afstand bleven....

Na googelen in het hotel bleek dat deze wereldburger een Amerikaanse Tarantula was welke tot de grootste v/d wereld behoort.

Het was een goed begaanbare trail met al snel uitzicht op de tent rocks en passages door smalle kloven... Het gesteente...de lichtinval en de helder blauwe hemel leverde unieke plaatjes op...

Op het pad liggen een paar kleine rotsblokken waar je op moet klimmen wat de trail alleen maar leuker maakt. Na een fikse stijging heb je een mooi uitzicht op de tent rocks en zie je in de verte de Rocky montains liggen...

Het pad wat je gelopen hebt loopt je ook weer terug met vaak weer heel andere dingen die opvallen... Wat ik al eerder beschreef is het vooral het gesteente met de zeer bijzondere lichtinvallen wat ook nu weer vaak surrealistische plaatjes opleverde.

Bij terugkomst gaan luchen..... we hadden inmiddels onderweg een brood gescoord...
Tijdens de lunch hadden we twee gasten die met ons mee aten....

De weg vervolg naar Santa Fe.... Al twee dagen hebben we zeer regelmatig zicht op de Rio Granda....Deze rivier van een dikke 3000 km die in de Rocky mountains ontspringt en naar Mexico stroomt kenmerkt zich voor ons al twee dagen door zijn goudgele oevers waardoor we rijdend door het landschap steeds weten waar de Rio Grande stroomt..

In Santa fe eerst naar een outlet Centum gereden om bij de Nike winkel schoenen voor Justin te kopen...Helaas konden we niet de juiste vinden...
Na een helse tour door Santa fe waar we op het spitsuur reden en ik een paar keer van rijstrook 1 naar rijstrook 5 moest manouvreren een volgende mall aan gedaan...
Helaas ook hier niet het gewenste resultaat...
Hierna naar het centrum van Santa fe gereden.... Wat direct opvalt is de Pueblo bouwstijl.Pueblo-stijl huizen zijn gemaakt van adobe (in de zon gedroogde modder), maar kan ook worden gebouwd met beton.

Ook de parkeergarage is in Pueblostijl

De dag gestart bij de Starbucks en ook ons bezoek aan Santa fe beeindigd met koffie bij de Starbucks.... we zijn al aardig ingeburgerd....